Onderwijsteams gedragen zich verantwoordelijk. Ze weten waarvoor ze staan, ze hebben gevoel voor hun leerlingen. Het is prettig wanneer teamleden elkaar onderling verstaan en er samen uitkomen. Een pittige discussie en verschil van inzicht leiden vaak tot waardevolle nieuwe ontwikkelingen. Maar soms versta je elkaar niet, heb je hetzelfde belang en lijkt het onmogelijk tot overeenstemming te komen.
Observeren van communicatie
In het ZieZ basisprogramma behandelen we tien observeerbare aspecten van communicatie. Daarbij maken we gebruik van het Process Communication Model® (PCM).
De tien aspecten hebben telkens een zelf-component (informatie over de individuele deelnemer) en een praktische toepassing voor de praktijk, gericht op de omgang, relaties en het aansluiten bij de psychologische behoefte van de ander. Door het herkennen van eigen communicatie en die van de ander ontstaat begrip. Het communicatieproces wordt observeerbaar, waardoor begrip toeneemt.
Persoonlijk profiel
Elke deelnemer krijgt zijn eigen persoonsgebonden PCM-persoonlijkheidsprofiel. Het profiel is de sleutel tot inzicht in de eigen unieke manier van communiceren. Het bevat een overzicht van de manier waarop de eigenaar naar de wereld kijkt (perceptie), achtergrondinformatie over psychologische behoeftes en de daaraan gerelateerde stress. Feedback geven en ontvangen wordt waardevol en kansrijk door onze +/+ benadering van communicatie.
Aan de slag in de praktijk
Tussen de trainingen gaat het team in de praktijk aan de slag met observatie opdrachten. Deze opdrachten zijn gericht op zelfinzicht, inzicht in de ander en het observeren van processen in binnen het team. Daarnaast zetten we hier de eerste stap naar het observeren van leerlingen.
Door direct in de praktijk aan de slag gaan en dat samen met collega’s te doen ontstaan nieuwe inzichten en (h)erkinning. De onderlinge banden worden steviger en samen werken aan sterk onderwijs krijgt nog meer vorm.
‘We zijn een open team, we overleggen veel met elkaar en hebben begrip voor elkaar.
Debby – leerkracht De Lichtboei, Oostwold
Door onze kennis van PCM hebben we geleerd nog beter naar onszelf te kijken. Ik weet, net als mijn collega’s, hoe ik reageer, wat mijn sterke kanten zijn.
Die kennis heb ik ook nodig om in balans te blijven.’
Door deze aanpak ontstaan hechte teams die elkaar verstaan en in staat onderwijs vorm te geven. Elk individu weet zijn/haar sterke kanten in te zetten en die van de ander op waarde te schatten. De onderlinge verbinding is sterk en de focus op sterk onderwijs is groot. Zo komt talent tot bloei.
Bijna 3000 leerkrachten hebben inmiddels bij ons deze training gevolgd, daarmee hebben we samen 60.000 leerlingen bereikt. 75% van de teams die het ZieZ basisprogramma volgen neem deel aan onze vervolgprogramma’s. Wij zijn hun duurzame gids in de aanpak van een sterk pedagogisch klimaat binnen scholen.
Door onderlinge verschillen te (h)erkennen ontstaat wederzijds begrip. Dit is de sleutel tot sterk onderwijs.
*Het Process Communication Model® PCM is ontwikkeld door de Amerikaanse klinisch psycholoog Dr. Taibi Kahler (1943). Hij ontdekte voorspelbare en meetbare patronen in de interactie tussen mensen, zowel positieve als negatieve. Ook ontdekte hij de relatie tussen deze communicatiepatronen en negatief stressgedrag. Door deze patronen te observeren was hij in staat nauwkeurig te voorspellen hoe verschillende persoonlijkheidstypen reageren onder stressvolle situaties. Deze ontdekking leverde hem in 1977 de Eric Bern Memorial Scientific Award op, een prestigieuze prijs in de Transactionele Analyse.
PCM helpt je om effectiever en met meer energie samen te werken, elke dag weer. Je leert kenmerkend positief gedrag en stressgedrag bij jezelf en anderen herkennen en er effectief mee om te gaan. Zodat je weet wat werkt. Zo voorkom je misverstanden en stress. Ontstaat er begrip en dynamiek. En bereik je samen zoveel meer.
Met PCM begrijp je:
Wat jouw communicatievoorkeur is, wat je motiveert, hoe je voorkeuren van anderen herkent, wat voor stress zorgt, hoe je miscommunicatie omzet in effectief contact.
PCM geeft niet alleen inzicht in gedrag, maar geeft je vooral concrete tools om het te voorspellen. Hierdoor kun je effectiever inspelen op gedrag, zodat je stress beter kunt managen, gerichter kunt motiveren en effectiever communiceert met je omgeving.
Borg het alsmaar sterker wordende pedagogische klimaat binnen jouw school met de leerlijn sociaal emotionele ontwikkeling Zie eens.
Bouwstenen
-
Lesmateriaal
Meerjarig materiaal/eenmalige aanschaf: Het lesmateriaal Zie eens is de enige programma dat jij en je team in staat stelt alleen maar goede relaties te hebben binnen jullie school: > echt contact met en onder alle teamleden leidt tot het sterks mogelijke onderwijs> echt contact met en onder alle leerlingen maakt dat talent echt tot bloei […]
-
Boost zelfinzicht
Jaarlijkse boost: Werk met jouw leerlingen aan een ik-portfolio. Voed jouw kennis en vaardigheden met de nieuwste inzichten en updates.Boost zelfinzicht en zelfzorg. Portfolio: Leerlingen vanaf groep 3 verwoorden en verbeelden hun zelfinzicht. Persoonlijke inzichten van de leerlingen zijn jouw unieke observatiemateriaal. Jij leert van elke leerling. Het portfolio is de aanjager van elke leerling- […]