Leiderschap vormgeven zonder persoonlijke drijfveren kwijt te raken.
Het duurzame proces bevorderen zonder negatieve onderstroom.
Constructieve processen – voorkom brokken.
Op koers blijven – voorkom stuurloosheid.
In jouw werk als leidinggevende is jouw uitgangspunt dat iedereen uniek is; jij, je collega’s, ouders en alle leerlingen in jouw school. Je doet je best om een goede relatie met elke van de medewerkers in je schoot te onderhouden.
Tegemoetkomen komen aan de behoeften van elk van die unieke collega’s én je eigen batterij opgeladen houden is daarbij het uitgangspunt.
En tegelijkertijd schuurt dat met de dagelijkse praktijk. Hoe goed je je best ook doet, het lukt je niet altijd om iedereen even goed te bereiken. Het blijkt lastig (en soms zelfs onmogelijk) om je vergaderingen en ontmoetingen zo in te richten en je manier van leidinggeven zo vorm te geven dat ontwikkelen voor elke medewerker uitdagend, leuk en spannend is.
We nemen je mee aan de hand van je eigen PCM-leiderschapsprofiel dat specifiek voor jou en je functie wordt aangemaakt.
Dit zijn uitdagingen die we tackelen in de training:
Plezier en compassie in mijn werk
In mijn leiderschapsrol behartig ik de belangen van zowel leerlingen en leerkrachten als ouders. Ik heb overzicht over het huidige proces als de ontwikkelingen die komen gaan.
Hoe geef ik vorm aan mijn leiderschap op een waardevolle manier zonder mijn persoonlijke drijfveren uit het oog te verliezen of kwijt te raken?
Leidinggeven aan een divers team
Binnen mijn team is de potentie hoog. In het dagelijkse proces is het lastig, soms onbegonnen werk, alle teamleden steeds uit te nodigen de aanwezige kwaliteiten steeds positief in te zetten
Hoe geef ik vorm aan het duurzame ontwikkelproces en voorkom ik een negatieve onderstroom?
Dossier opbouw, slecht nieuws- en exitgesprekken
De constatering dat collega’s niet meer binnen het team of het proces binnen de school passen is wrang en vervelend. Hoe kan ik mijn zorg en teleurstelling omzetten naar een constructief proces dat voor alle partijen een bevredigende uitkomst zodat niemand met de brokken blijft zitten?
Effectief communiceren met inzicht in mijn eigen gedrag en dat van anderen
Hoe ziet mijn communicatiestijl eruit? Is mijn taal wel helder en inspirerend voor mijn team? Ik merk dat ik een deel van het team soms verlies. Het kost veel tijd en inspanning iedereen bij het proces betrokken te houden. Hoe vaar ik mijn koers op soms woelige golven en voorkom ik stuurloosheid?
We trainen in een praktijkgerichte setting, aan de hand van nieuwe inzichten. Je gaat aan de slag: actiegericht èn met de tijd om te reflecteren werk je aan je persoonlijke leerdoelen, gericht op zelfinzicht en leiderschap, op jouw manier van communiceren. Zo bouw je aan verdiepende vaardigheden om conflictsituaties te begrijpen, je leert hoe je ze voorkomt en hoe je ze curatief inzet.
Je voegt waarde toe en bevordert harmonie in je school, onder collega’s en met ouders.
Door deel te nemen leer je hoe je écht contact maakt, jezelf blijft en in je werk het aangename met het effectieve combineert. Je voorkomt onnodige wrevel, miscommunicatie en conflicten.
Goed om te weten:
Dit traject is geaccrediteerd voor herregistratie in het schoolleidersregister (50 punten)
Inclusief PCM leiderschapsprofiel
Studiebelasting: 5 studiedagen en een portfolio opdrachten
in company en/of open inschrijving*
*neem contact op om de mogelijkheden helder te krijgen