In jouw werk als leidinggevende is jouw uitgangspunt dat iedereen uniek is; jij, je collega’s, ouders en alle leerlingen in jouw school. Tegemoetkomen komen aan de behoeften van elk van die unieke collega’s én je eigen batterij opgeladen houden is daarbij het uitgangspunt.
En tegelijkertijd schuurt dat met de dagelijkse praktijk. Hoe goed je je best ook doet, het lukt je niet altijd om iedereen even goed te bereiken. Het blijkt lastig (en soms zelfs onmogelijk) om je vergaderingen en ontmoetingen zo in te richten en je manier van leidinggeven zo vorm te geven dat ontwikkelen voor elke medewerker uitdagend, leuk en spannend is.
We nemen je graag mee aan de hand van je eigen PCM-leiderschapsprofiel dat specifiek voor jou en je functie wordt aangemaakt. Dit zijn uitdagingen die tackelen in de training:
Plezier en compassie in mijn werk: In mijn leiderschapsrol behartig ik de belangen van zowel leerlingen en leerkrachten als ouders. Ik heb overzicht over het huidige proces als de ontwikkelingen die komen gaan.
Hoe geef ik vorm aan mijn leiderschap op een waardevolle manier zonder mijn persoonlijke drijfveren uit het oog te verliezen of kwijt te raken?
Leidinggeven aan een divers team: Binnen mijn team is de potentie hoog. In het dagelijkse proces is het lastig, soms onbegonnen werk, alle teamleden steeds uit te nodigen de aanwezige kwaliteiten steeds positief in te zetten.
Hoe geef ik vorm aan het duurzame ontwikkelproces en voorkom ik een negatieve onderstroom?
Dossier opbouw, slecht nieuws- en exitgesprekken: De constatering dat collega’s niet meer binnen het team of het proces binnen de school passen is wrang en vervelend. Hoe kan ik mijn zorg en teleurstelling omzetten naar een constructief proces dat voor alle partijen een bevredigende uitkomst zodat niemand met de brokken blijft zitten
Effectief communiceren met inzicht in de achtergrond van mijn eigen gedrag en dat van anderen: Hoe ziet mijn communicatiestijl eruit? Is mijn taal wel helder en inspirerend voor mijn team? Ik merk dat ik een deel van het team soms verlies. Het kost veel tijd en inspanning iedereen bij het proces betrokken te houden. Hoe vaar ik mijn koers op soms woelige golven en voorkom ik stuurloosheid?
Door deel te nemen voorkom je onnodige wrevel, miscommunicatie en conflicten. Je leert hoe je écht contact maakt, jezelf blijft en in je werk het aangename met het effectieve combineert.
Goed om te weten: Dit traject is geaccrediteerd voor herregistratie in het schoolleidersregister