Floris
Leerkracht CBS Telgenborch, Almelo
Hey hoi! Onze steeds groeiende kennis van PCM leidt ertoe dat we anders naar de leerlingen kijken en dat we onze taal, ons gedrag, de lessen en de inhoud van de lessen aanpassen naar de behoeften van de leerlingen. Als team zijn we hier bewust van.
We werken veel met Snappet, dat een heel gestructureerd aanbod heeft. Dus zet ik waar ik kan andere werkvormen in, gericht op de motivatie van de leerlingen. Moeten leerlingen alle stof in het aanbod laten maken? Ik vind van niet. Alle kinderen leren anders. Je kunt er een draai aan geven in de methode. In differentiatie en werkvorm. Daar groeien we in en PCM helpt ons daarbij.
We nemen die ruimte dan ook wel in onze school. We zijn wat dat betreft een dwars en eigenwijs team.
Het is belangrijk onze communicatiestijl aan te passen en zo beter te luisteren naar de leerlingen.
Een voorbeeld: Sommige kinderen bereid ik voor op het feit dat ze een beurt krijgen terwijl ik leerlingen met veel Promotor-Rebel energie uitdaag met een verrassende werkvorm. Spontaan bedacht. Even dobbelen of een competitie.
Ik probeer een mix te maken en mij bewust te zijn van zoveel mogelijk stijlen. Binnen ons team verzorg ik het rekenen. Het aanbod staat dus in Snappet, ik wissel dat af met rekenspelletjes, de tempotafeltoets, laat kinderen van stoel verhuizen, zelf nakijken. Alleen werken of samenwerken.
Het draait niet alleen om de taal die je spreekt, wat je uitstraalt, ook de werkvormen doen ertoe.
Bij mezelf zie ik veel Rebel-Harmoniser-Promoter energie en ik herken ook de Dromer in mezelf. Die heeft ergens een heel andere plek gekregen in mijn huis, ergens waar wordt gerenoveerd.
Mijn eerste reactie spontaan, wat maar in mij opkomt: sfeer en fun. Ook peil bij de klas: hoe komen ze binnen, waar ga ik heen met de les. Dat is m’n gevoel. Dan is het voor mij intuïtief handelen: nu gaan we droog aan het werk, nu doen we even dit, nu dat. Dat is het lesgeven voor mij, in elke situatie weer anders. Elk half uur hetzelfde is voor mij moeilijk vol te houden.
Voor mij persoonlijk heeft het me opgeleverd dat ik zelfinzicht heb gekregen. Mededogen en geduld met mezelf, weten aan welke knoppen je kunt draaien. Persoonlijke groei.
Ik zie nu ook beter waar mijn stress zit. Dat ik oké ben en niet per se abnormaal in het onderwijsveld en dat ik wat bereik met mijn leerlingen.
PCM heeft daar extra taal en handvatten in geboden om me bewuster te maken.
Binnen onze school is Deborah ambassadeur. En ze is ook PCM-trainer. Zij bereidt de opdrachten uit Zie eens (soc. Em. Ontwikkeling bij leerlingen bovenbouw – ZieZ) voor.
Ik bespreek het met haar, en leg ik de klas de opdracht uit en dan ervaren we zo’n opdracht.
In de feedback die ik als leerkracht mag geven zit de grootste leerwinst.
Hoe het bewustzijn van de leerlingen zich ontwikkelt zullen we nog zien, ik hoop dat we nog verdiepende stappen gaan maken. Op dit moment ligt onze focus vooral op het team.
In de kindgesprekken die we elk semester voeren komt PCM naar voren. We gebruiken PCM ook in onze leerlingbesprekingen. Ik herken dan waarom de leerlingen met bepaalde leerlingen goed kunnen opschieten. Omdat hun energie aansluit. En ik begrijp het ook als ze tegen mij zeggen: “Stop nou met praten en laat ons gewoon beginnen.”