Leerlijn Sociaal Emotionele Ontwikkeling
Zie eens legt een fundament onder
het pedagogisch klimaat in de klas.
In elke schoolklas spelen onderlinge samenhang en begrip een cruciale rol in het leerproces.
Dat geldt voor de relatie leerkracht – leerling en voor leerlingen onderling.
Door de uitdagingen die leerkrachten en leerlingen elke dag aangaan ontstaat stress.
Soms loopt de spanning zo hoog op dat de onderlinge verbinding verslechtert terwijl je die juist zou willen verbeteren.
Een uniek proces:
De leerkracht observeert zichzelf én de leerlingen.
Een leerkracht die misverstanden, frustratie, angst, gebrek aan motivatie en disstress bij zowel zichzelf als de leerling herkent kan daarop inspelen.
Deze leerkracht staat in verbinding met zichzelf. Het lukt daardoor echt verbinding te maken met leerlingen. Leerlingen komen maximaal tot hun recht. De basis voor passend onderwijs.

Het Zie eens programma is een vervolg op het ZieZ basisprogramma
Het leerproces optimaliseert.
De kwaliteit van iedere leerkracht en elke leerling komt tot bloei.
‘Zie eens heeft voor onze bovenbouw de sfeer echt veranderd.
Voorgaande jaren zaten er nog wel eens ouders van kinderen bij mij om aan te geven dat hun kind gepest werd.
Nu we gestart zijn met de lessen is de sfeer in de groep goed. Kinderen begrijpen zichzelf en de ander beter.
Als er iets voorvalt coacht de leerkracht ook op basis van de les. Ze vraagt dan het kind of ze zien wat er gebeurt.
De kinderen herkennen gedrag uit het ik-Web van zichzelf en die van de ander. Zo leren ze elkaar te begrijpen. Dat voorkomt escalatie.
Er is nog geen ouder geweest die klaagde over pesten.’
Ellen Frelink – directeur Kristalla, Emmen

Afgelopen schooljaar hebben ruim 30 bovenbouwgroepen (650 leerlingen) voor het eerst met het materiaal gewerkt. Zij zijn van plan met Zie eens te blijven werken.
Net als Ellen Frelink zien zij het positieve effect van Zie eens op hun leerlingen, de verstandhoudingen onderling en de relatie leerkracht-leerling. Zie eens heeft het open gesprek tussen leerkrachten en leerlingen een boost gegeven.
Neem contact op om jouw onderwijs te optimaliseren.
Bouwstenen
-
Zie eens – Leerlijn Sociaal Emotionele ontwikkeling
De leerlijn bestaat uit een lessenreeks per leerjaar gebaseerd op de SLO doelen Sociaal Emotionele Ontwikkeling. De leerlingen worden uitgenodigd om voorkeuren in samenwerking en communicatie, motivatie en stress te verkennen en in zichzelf te herkennen. De leerkracht begeleidt en observeert dit proces daarbij geholpen door gerichte opdrachten die helpen duiden en een bron zijn […]
-
Training
Twee trainingsmomenten per jaar zijn het vliegwiel dat het proces steeds een nieuwe boost geeft. In teamverband worden onderwerpen verdiept en casussen besproken. Nieuwe vaardigheden worden aangeleerd en bestaande geoefend. We ondersteunen je zo jouw capaciteiten steeds in te zetten, passend bij elke leerling.Zo heb je steeds meer zicht op verschillen en waardeer je de kwaliteit […]
-
Ambassadeurs
Binnen de school nemen leerkrachten de rol van ambassadeur op zich. Zij nemen deel aan netwerkbijeenkomsten onder leiding van een trainer, waar ze ambassadeurs van andere scholen ontmoeten om van elkaar te leren. Tijdens die bijeenkomst worden onderwerpen PCM uitgebreid en verdiept aangeboden. Ook ontvangen de ambassadeurs het gereedschap om binnen de school onderwerpen binnen teambijeenkomsten te […]