PCM en leiderschap

PCM en leiderschap 2022-2023

Doelgroep: directieleden, directeur-bestuurders.

Voor het herregistratietraject wordt accreditatie aangevraagd.

Data groep 1:

vrijdag 16 september 2022                  09.00 – 15.00 uur
maandag 7 november 2022                09.00 – 15.00 uur
maandag 9 januari 2023                       09.00 – 15.00 uur
vrijdag 24 maart 2023                           09.00 – 15.00 uur
donderdag 8 juni 2023                          09.00 – 15.00 uur
Alle dagen zijn D.V. 

Locatie:
Goes/ Kapelle

Data Groep 2:

dinsdag 6 september 2022. 09.00 – 15.00 uur
maandag 15 november 2022              09.00 – 15.00 uur
maandag 16 januari 2023                    09.00 – 15.00 uur
vrijdag 31 maart 2023                            09.00 – 15.00 uur
dinsdag 13 juni 2023                           09.00 – 15.00 uur

Locatie:
Emmen

Investering financieel per deelnemer (bij minimaal 6 deelnemers)

€ 1950,-

Bij de prijs inbegrepen: locatie; catering; studiemateriaal; kaartenset; opdrachten; artikelen.

De focus ligt op het aansturen van een team met professionals

  • Leidinggeven aan het team op basis van de diversiteit aan profielen
  • Slecht-nieuwsgesprekken; exitgesprekken
  • Dossier opbouw 
  • Inzicht in de achtergrond van eigen gedrag, dat van collega’s, leerlingen en hun ouders en positieve invloed op communicatiepatronen binnen het team;
  • Feedback geven en ontvangen.
  • Plezier en compassie in het werk en variatie in het contact met de omgeving zowel binnen het werk als daarbuiten;
  • Effectief vergaderen
  • Een heldere en duidelijke visie op hoe communicatie kwalitatief efficiënter ingezet kan worden in (werk)relaties, teamsituaties en overleg. Om zo optimale resultaten en een goede sfeer te realiseren;
  • Managementstijlen in combinatie met vergaderen binnen een professionele cultuur waarbij elke deelnemer aan vergaderingen intern gemotiveerd is.
  • Intervisie
  • Casussen
  • Hoe om te gaan met ‘wandelgangencultuur’
  • De karaktersterkten van het team
  • Coaching van medewerkers: Helpend, niet reddend.
  • Hoe voer je gesprekken met behulp van jouw PCM Profiel en dat van je medewerkers.
  • Sollicitatiegesprekken voeren op een PCM manier.
  • Opdrachten om je PCM-vaardigheden te trainen. (zelf-inzicht + leerkracht-inzicht + team-inzicht)
  • Veel oefenen; concrete opdrachten aan de hand van het trainingshandboek ‘parelvissen en PCM’ 

Intake: voorafgaand aan de training organiseren we samen een intakegesprek waarbij we verkennen wat jouw drijfveer is deel te nemen; welke doelen je wilt behalen en welke onderwerpen je wilt toevoegen

  • Ik weet dat beslissingen nemen hoort bij mijn werk, maar soms…’; 
  • ‘Een slecht nieuws gesprek is voor mij ook altijd weer slecht nieuws’; 
  • ‘Die vergadering liep totaal niet’; 
  • ‘Het maakt me niet uit hoe ze denken, áls ze maar denken’; 
  • It’s lonely at the top’; Ik kan met niet veel mensen echt sparren over wat ik doe’; 
  • ‘Ze nemen alweer niet de verantwoordelijkheid die ik ze heb gegeven’; 
  • Top-down? Ik probeer het steeds van onderaf te laten komen.’; ‘
  • Ze moeten nu wel een keer in beweging komen’; 
  • ‘Ik snap die leerkracht niet, haar gedrag kan ik niet plaatsen’; 
  • ‘Geef me nu eens handvatten om communicatie met elke medewerker goed te krijgen’; 

Komt een van bovenstaande uitspraken je bekend voor? Of misschien wel allemaal? Dan is de inhoud van deze training voor jou zeker interessant en waardevol. 

Interactieve actieve dagen vol gedachten, meningen en een vleugje humor. Samen, met tijd om na te denken en actiegericht. Over leiderschap; over zelfinzicht.

In een praktijkgerichte setting, samen met collega MT leden, aan de hand van nieuwe inzichten, op basis van het Process Communication Model, onder leiding van een inspirerende creatieve trainer actiegericht én met de tijd om te reflecteren werken aan je persoonlijke leerdoelen, gericht op zelfinzicht en leiderschap, op jouw manier van communiceren.

Uitgangspunt: Iedereen is uniek. Jij, je collega’s, ouders en alle leerlingen in je school. In je werk als leidinggevende is dat je uitgangspunt. 

Je doet je best om een goede relatie met elk van de medewerkers in je school te hebben en te onderhouden. En tegelijkertijd schuurt dat met de dagelijkse praktijk. Hoe goed je je best ook doet, het lukt je niet altijd om iedereen even goed te bereiken. Het blijkt lastig om je vergaderingen en je overlegstructuren zo in te richten en je manier van leidinggeven zo vorm te geven dat leren voor elke medewerker uitdagend, leuk en spannend is. Tegemoetkomt komen aan de behoeften van elk van die unieke collega’s én je eigen batterij opgeladen houden is daarbij het uitgangspunt.

In de training leer je hoe je écht contact maakt, jezelf blijft en in je werk het leuke met het effectieve combineert. Het Process Communication Model® is waardevol om conflictsituaties te begrijpen, te leren hoe je ze voorkomt en hoe je zorgt voor harmonie in je school, met collega’s en ouders.

Je eigen persoonlijkheidsprofiel loopt als een rode draad door de training.

Voorwaarde: Je hebt met je team een basistraining gevolgd of volgt deze momenteel.

Interesse?

Meer weten?

Ik bel je graag om verder te praten en samen met jou te inventariseren in hoeverre deze bijeenkomsten een meerwaarde zijn voor jou en je team.

Jelte van der Kooi

06 24127522

ziezkijkt@gmail.com

www.ziez.nl